Recension: Ordbrodösen av Anna Arvidsson

I recently read Ordbrodösen by Anna Arvidsson, a book about a family where the women can control others with written words. It was just as awesome as it sounds. Sadly, it’s only published in Swedish, so my review will be written in Swedish.

Ordbrodösen av Anna Arvidsson

Utgiven: Januari 2017 av Raben&Sjögren

Genre: Fantasy, unga vuxna

Ordbrodösen handlar om en ung kvinna, Alba, som likt alla andra kvinnor i hennes släkt ska få sin kraft dagen då hon fyller 18. Hon kommer att kunna styra människor med hennes ord. Dagen kommer, men kraften gör det inte. Detta utsätter henne och fler personer än någon kunnat ana i fara. Alba skickas till en handledare i Stockholm för att hantera den nya situationen. Där börjar Alba söka efter svaret till varför hon inte fick sin kraft och well, shit goes down. (Här är en länk till Goodreads)

Jag har längtat efter Ordbrodösen sedan jag först hörde talas om den någon gång i höstas. Hur coolt låter det inte med folk som han styra människor med skrivna ord? Jag hade höga förväntningar på boken, men det var inget problem. Den var SÅ BRA.

Först och främst älskade jag som sagt idéen med kraften. Den är unik och så häftig. Den är dessutom introducerad på ett sådant sätt att den alltid kändes självklar, vilket definitivt var ett plus. Kanske är det mindre bra att jag är smått rädd för att läsa nu, men det går nog över. En annan sak som var skicklig med just kraften var att det tog en stund för både karaktärerna och mig att förstå att någon var påverkad, vilket lyfte spänningen.

Något annat som var riktigt bra med boken var karaktärerna. (Det är alltid karaktärerna…) Alla kändes verkliga och även om många personer introducerades i en relativt kort bok var det som att man hade känt dem hela tiden. Min absoluta favorit var Klara. Fast på tal om karaktärerna, romansen mellan två av dem hade jag kunnat vara utan. Så säger jag nästan alltid, men det gör det inte mindre sant.

Språket flöt jättefint. Det var vackert utan allt bli svävande och flytta koncentrationen från historien. Precis lagom alltså. Mitt favoritcitat var “Kanske finns det i en människas liv en eller ett par händelser som är så avgörande att livet kan delas upp i vad som hände före och efter.” Var tvungen att sluta läsa och leta upp en post-it.

Själva händelseförloppet var också väldigt bra. Här hade jag dock hellre sett mer komplexa antiklimax men färre. Många gånger kändes händelserna väldigt osannolika och lite för lätta för karaktärerna att klara av. Då hade jag personligen föredragit att en vända uteblev men att de resterande var mer komplicerade. Med det ska ändå sägas att det definitivt gjorde boken mer lättläst och väldigt gripande eftersom det alltid hände något.

Allt som allt var Ordbrodösen en fantastisk debut och jag kommer varmt rekommendera den till de flesta. Nu längtar jag till Arvidssons nästa verk, när än det blir. (Funderar också på hur länge det är rimligt att vänta innan man läser om en bok…)

4/5 stjärnor!

Adlibris | Bokus

1 thought on “Recension: Ordbrodösen av Anna Arvidsson”